På grund av att antalet anmälningar ökar mot gulduppköpare har myndigheten Konsumentverket (KO) valt att göra en granskning av ett antal företag inom guldbranschen.
Hittills i år har Konsumentverket fått in lika många anmälningar som under 2010 och 2011 tillsammans. Anmälningarna är mot cirka 10 olika företag som verkar i branschen.
Anmälningarna som kommer in handlar oftast om någon som har skickat sitt guld till gulduppköpare som bedriver sin verksamhet via Internet. Det fungerar på så sätt att Konsumenten beställer ett guldbrev eller en guldpåse som man får hemskickad. Därefter lägger konsumenten det guld man avser sälja däri och skickar tillbaka den till bolaget.
Majoriteten av anmälningarna rör försenade utbetalningar, dolda avgifter och oklarheter kring de kriterier som finns för vem som kan ta del av olika erbjudanden och kampanjpriser.
Myndigheten meddelar att följande bör man bör tänka på följande innan du skickar ditt guld:
- Väg själv ditt guld innan du skickar iväg det.
- Jämför noga erbjudanden från olika företag.
- Läs igenom information och avtalsvillkor för att förstå vad erbjudandet går ut på. Om du inte förstår vad som avses, kontakta företaget och be om en förklaring av vad som gäller.
- Läs med fördel omdömen på Internet om företaget. Det kan ofta ge en god vägledning.