Brister i guldhandeln på nätet

Via Testfakta får vi läsa om när SVT lämnade in guldsmycken till några av de största guldhandlarna på nätet. När man sedan försökte utnyttja ångerrätten och begära tillbaka guldet, var det redan nedsmält. Det gällde sajten Guldpengar.se. En annan sajt erbjöd ingen ångerrätt alls.

Som vi skrev om tidigare idag så har Konsumentverket lämnat ut en kortare vägledning här.

Källa: Testfakta

Konsumentverket granskar gulduppköpare

På grund av att antalet anmälningar ökar mot gulduppköpare har myndigheten Konsumentverket (KO) valt att göra en granskning av ett antal företag inom guldbranschen.

Hittills i år har Konsumentverket fått in lika många anmälningar som under 2010 och 2011 tillsammans. Anmälningarna är mot cirka 10 olika företag som verkar i branschen.

Anmälningarna som kommer in handlar oftast om någon som har skickat sitt guld till gulduppköpare som bedriver sin verksamhet via Internet. Det fungerar på så sätt att Konsumenten beställer ett guldbrev eller en guldpåse som man får hemskickad. Därefter lägger konsumenten det guld man avser sälja däri och skickar tillbaka den till bolaget.

Majoriteten av anmälningarna rör försenade utbetalningar, dolda avgifter och oklarheter kring de kriterier som finns för vem som kan ta del av olika erbjudanden och kampanjpriser.

Myndigheten meddelar att följande bör man bör tänka på följande innan du skickar ditt guld:

  • Väg själv ditt guld innan du skickar iväg det.
  • Jämför noga erbjudanden från olika företag.
  • Läs igenom information och avtalsvillkor för att förstå vad erbjudandet går ut på. Om du inte förstår vad som avses, kontakta företaget och be om en förklaring av vad som gäller.
  • Läs med fördel omdömen på Internet om företaget. Det kan ofta ge en god vägledning.

Konsumentverket granskar guldbranschen

Konsumentverket meddelade idag att de har valt att granska guldbranschen med anledning av att anmälningarna mot gulduppköpare ökar allt mer. Myndigheten meddelar att största delen gäller detta situationer där konsumenten har skickat sitt guld till gulduppköpare som bedriver sin verksamhet på Internet.

De flesta anmälningarna rör försenade utbetalningar, dolda avgifter och oklarheter kring de kriterier som finns för vem som kan ta del av olika erbjudanden och kampanjpriser.

Konsumentverket uppmanar att du som konsument ska tänka följande innan du skickar ditt guld:

  • Jämför noga olika erbjudanden.
  • Läs igenom information och avtalsvillkor för att förstå vad erbjudandet går ut på. Om du inte förstår vad som avses, kontakta företaget och be om en förklaring av vad som gäller.
  • Läs med fördel omdömen på Internet om företaget. Det kan ofta ge en god vägledning.
Vi skrev även igår om SVT Rapports granskning.